بلاگ

مطالب آموزشی

قالب‌ها

روانشناسی شکل ها در طراحی گرافیکی

Image

تمام اشیای تصویری را می‌توان با کمک شکل‌ها نمایش داد. دایر‌ه‌ای که چند خط از آن بیرون زده باشد برای ما نمایشگر خورشید است. در نقاشی‌های کودکانه، ترکیب یک مستطیل و یک مثلث را به عنوان نقاشی یک «خانه» می‌شناسیم. بیشتر مردم آگاه نیستند که شکل اشیا چه تاثیراتی بر ناخودآگاه آن‌ها دارد و چه حسی را در آن‌ها القا می‌کند. روانشناسی شکل ، علمی است که به بررسی تاثیر شکل‌ها بر ذهن انسان می‌پردازد.

پژوهش‌ها در حوزه روان‌شناسی شکل نشان می‌دهند که شکل‌های متفاوت معنی منحصر به فرد خود را دارند و بر ذهن و واکنش‌های انسان اثر متفاوتی می‌گذارند. تست‌های روانشناسی متعددی وجود دارند که به تعیین شخصیت و وضعیت روانی با کمک شکل‌ها می‌پردازند. به عنوان مثال، شکل هندسی مورد علاقه هر شخص نشان‌دهنده ویژگی‌های شخصیتی اوست.

به عنوان طراح گرافیکی و اینفوگرافیک ، نوع اشکالی که در طراحی خود به کار می‌برید حائز اهمیت است. چرا که هر شکل، احساس متفاوتی را در مخاطبان شما القا می‌کند. البته روانشناسی رنگ نیز بسیار مهم است.



مربع و مستطیل

این دو شکل معمول‌ترین اشکالی هستند که روزانه در محیط اطراف می‌بینیم. دیوارها، کتاب‌ها، تلفن‌های همراه و حتی دوربین‌های عکاسی از آشناترین وسایلی هستند که فرم مربع و مستطیل را در آن‌ها می‌بینیم. خطوط مستقیم و زوایای راست این دو شکل حس اطمینان و اعتماد را القا می‌کنند. دلیل این که مردم از مربع و مستطیل در طراحی و ساخت ساختمان‌ها استفاده می‌کنند این است که حس اعتماد و قدرت را در آن‌ها حس می‌کنند.

معانی:

انضباط

قدرت

شهامت

امنیت

اطمینان


این یک متن نمونه برای نمایش عملکرد متون در قالب ارائه شده توسط وبسایت جومی باشد .شما می توانید این متون را از طریق بخش مدیریت جوملای خود ویرایش یا حذف نمایید.این یک متن نمونه برای نمایش عملکرد متون در قالب ارائه شده توسط وبسایت جومی باشد .شما می توانید این متون را از طریق بخش مدیریت جوملای خود ویرایش یا حذف نمایید.

Image

مثلث

مثلث شکلی انرژی‌بخش و پویا است که همواره با حرکت و جهت ارتباط دارد. خطوط تشکیل‌دهنده مثلث به گونه‌ای هستند که ناخودآگاه چشم را به راس مثلث و جهتی که نشان میدهد، هدایت می‌کند. مثلث می‌تواند معانی مختلفی داشته باشند. یک مثلث با راسی رو به بالا حس تعادل و پایداری را القا می‌کند. در حالی که مثلثی با راس رو به پایین حس ریسک و عدم تعادل را به وجود می‌آورد.

معانی:

هیجان

ریسک

خطر

تعادل

پایداری

Image

مارپیچ

مارپیچ‌ها معمولا در طبیعت دیده می‌شوند. صدف حلزون و بعضی گل‌ها آشناترین مارپیچ‌های طبیعی هستند. به همین دلیل است که مارپیچ‌ها در روانشناسی شکل حس چرخه حیات و رشد را القا می‌کنند. همچنین در برخی فرهنگ‌ها مارپیچ به نشانه دانش و اطلاعات به کار می‌رود. همچنین این شکل در جامعه مدرن نشانه خلاقیت و ذهن باز است.

معانی:

رشد

خلاقیت

آرامش

هوش

 

اشکال طبیعی

اشیایی که در طبیعت به وجود می‌آیند شکل خاص خود را دارند. درختان، برگ گیاهان، شکل گل‌ها و هرچیزی که منشایی گیاهی و جانوری دارد می‌تواند منبع الهامی برای هنرمندان و طراحان باشد. اشکال طبیعی در اولین وهله نمایانگر طبیعت، جانوران و گیاهان هستند. آن‌ها حس سرزندگی و یکپارچگی را با خود به همراه می‌آورند. همچنین گیاهان و جانوران هرکدام می‌توانند معنی منحصر به فردی را به نمایش بگذارند. به عنوان مثال گل رز نشانگر عشق است و شیر نماد غرور و شجاعت.

معانی:

اصالت

طبیعی و ارگانیک بودن

تعادل

سرزندگی

 

اشکال آبستره (انتزاعی)

این اشکال نمایانگر ایده‌های انتزاعی و نسخه ساده‌تر شده‌ی شکل‌های طبیعی هستند. شکل‌های انتزاعی اغلب معانی مستقیم و تصویری دارند. این شکل‌ها بیشتر در طراحی گرافیکی مخصوصا طراحی لوگو به کار می‌روند. براساس روانشناسی شکل ، اشکال آبستره یک راه موثر برای انتقال پیام بدون استفاده از متن هستند.

معانی:

معانی دوگانه

منحصر به فرد بودن

پیچیدگی

 

روان‌شناسی شکل چه اهمیتی در طراحی دارد؟

شکل‌ها از جمله ضروری‌ترین عناصر در طراحی هستند. آن‌ها می‌توانند به عنوان اجزای یک ترکیب بصری و همچنین ابزاری برای سازماندهی محتوا استفاده شوند. طراحان حرفه‌ای برای رسیدن به یک طراحی منحصر به فرد و تاثیرگذار باید معنی شکل‌ها را در نظر بگیرند.

طراحان گرافیک اغلب با المان‌های ساده و معنادار مانند لوگوها و آیکون‌ها سروکار دارند. یک لوگوی قدرتمند باید بتواند پیام درست برند را انتقال دهد و در واقع صدای آن برند باشد. اگر شکل‌های به کار رفته در یک لوگو به درستی انتخاب شوند آن لوگو می‌تواند احساس مورد نظر صاحبان برند را بدون استفاده از کلمات منتقل کند. به عنوان مثال، برای طراحی لوگوی یک شرکت مالی یکی از رویکردها انتقال حس اعتماد و تعادل است. پس خوب است که مربع و مثلث در این لوگو استفاده شوند.

شکل‌های مختلف را همچنین در طراحی رابط‌های کاربری محصولات دیجیتال می‌بینیم. در این مورد اشکال به عنوان دکمه، آیکون و برای نظم دادن به متن مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال بلوک‌های متنی اغلب به شکل مربع یا مستطیل طراحی می‌شوند. طراحان رابط کاربری با تلفیق درست شکل‌ها می‌توانند معماری اطلاعاتی موثری را برای کاربر ایجاد کنند. به عنوان مثال اگر محتوا به شکل مثلثی طراحی می‌شود، مهم‌ترین قسمت آن باید در راس مثلث قرار بگیرد. چرا که راس مثلث چشم را به سوی خود می‌کشد.

روانشناسی شکل در تایپوگرافی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. برخی از شکل‌های گرد در تایپوگرافی استفاده می‌کنند تا حس زنانگی و لطافت را انتقال دهند. برعکس، فونت‌هایی با لبه‌های نوک‌تیز رسمی‌تر هستند. به همین دلیل مهم است تا در هنگام طراحی یک پوستر تایپوگرافی به نوع فونت توجه شود.

bottom-logo.png

تیم فناوری اطلاعات ساعت 24 آماده ازایه خدمات تخصصی به شما میباشد

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به تیم فناوری اطلاعات ساعت 24 میباشد

شبکه های اجتماعی ما

عضویت در خبرنامه

متن نمونه برای نمایش عملکرد متون در قالب جوملا

جستجو(موبایل)